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한국의 계층인식과 기부행위: 계층이동 인식의 매개효과 검증

Subjective Class Identification and Donation in Korea : Mediation Effects of Perception of Social Mobility

한국사회복지행정학

2019, vol.21, no.4, pp.145~165(20 pages)

UCI : http://uci.or.kr/

한국사회복지행정학회

연구분야 : 사회과학 > 한국사회복지행정학

노법래

(세명대학교);김소영

초록


본 연구의 목적은 기부행위에 계층인식이 미치는 영향을 살펴보는 것이다. 또한 계층이동에 대한 인식이 양자 사이에서 어떤 매개적 작용을 하는지 살펴보고자 하였다. 계층인식은 신뢰감, 심리사회적 안정성과 같은 요인으로 인해 기부와 같은 친사회적 행위에 중요한 영향을 미칠 수 있다. 한편으로 그와 같은 영향은 계층이동 가능성에 대한 인식에 의해 매개될 수 있다는 것이 본 연구의 주된 검토 지점이다. 본 연구에서는 계층이동 가능성을 세대 내, 세대 간으로 구분하여 매개구조를 살펴보았다. 자료 분석 방법은 잠재구조와 매개구조를 함께 다루기 위해 부분최소자승모형(PLS)을 활용했다. 분석 결과 계층인식은 기부행위에 직접적인 정적 영향력이 있는 것으로 나타났다. 아울러 계층이동 가능성에 대한 인식이 양자 사에서 매개 효과를 지니고 있음도 관찰했다. 계층인식이 계층이동에 대한 두 변인과 모두 정적인 관련성을 보였으나, 계층이동에 대한 두 변인이 기부행위에 미치는 영향력은 서로 상반되는 효과가 있는 것으로 드러났다.


The purpose of this study is to examine the effect of class recognition on donation behavior. Also, this study attempts to examine the mediation effects of perception of social mobility. Subjective class identification can have a significant impact on prosocial behaviors such as donations due to factors such as social trust and psychosocial stability. The main point of this study is that such effects could be mediated by the recognition of the possibility of class mobility. This study examined the mediation structure by dividing the preception of class mobility into intra-generations and inter-generations. In order to deal with the path structure, this study used the partial least squares model(PLSM). The analysis showed that subjective class identification had a direct positive influence on donation behavior. We also observed that the perception of the possibility of class mobility had a mediating effect in both companies. Although subjective class identification was positively related to both variables of perception of the possibility of class mobility, the influence of the two variables on donation behavior turned out to be opposite.

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