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한국어판 사회복지서비스 이용자 만족도 척도(Client Satisfaction Inventory)의 신뢰도와 타당도 평가 -종합사회복지관을 중심으로-

Reliability and Validity of the Korean Version of the Client Satisfaction Inventory

한국사회복지학

2007, vol.59, no.4, pp.83~109(26 pages)

UCI : http://uci.or.kr/G704-000330.2007.59.4.012

한국사회복지학회

연구분야 : 사회과학 > 한국사회복지학

김용석

(가톨릭대학교); 이은영

초록


본 연구의 목적은 다양한 사회복지 실천현장에서 활용가능하고 신뢰도와 타당도가 검증된 Client Satisfaction Inventory(CSI)를 국내의 사회복지실천 현장에 적용할 수 있는지를 평가하는 것이다. 이를 위해 본 연구는 서울?경기지역의 종합사회복지관 6곳을 이용하는 259명의 사회복지서비스 이용자를 대상으로 한국어판 CSI(CSI-K)를 평가하였다. 문항분석을 통해 5개 문항이 부적절한 문항으로 나타나 이들 문항을 제외한 다음 탐색적 요인분석을 실시하였다. 분석한 결과 CSI-K는 2개 요인(서비스 공급자에 대한 만족과 서비스 결과에 대한 만족)으로 구성된 척도로 나타났으며 각 요인의 내적일관성 신뢰도는 .964와 .885로 매우 높았다. 타당도 평가에서도 CSI-K는 이론적으로 관련된 변인들과 통계적으로 유의미한 정적인 상관관계를 보였으며 인구사회학적 변인의 영향을 받지 않은 것으로 나타났다. 후속연구를 통해 CSI-K가 우리나라 실천상황에 더욱 적합한 도구로 개발되길 기대한다.


Client satisfaction has been getting more attention in the field of social work in Korea. However, there have been very few standardized tools to measure the construct. The purpose of this study is to develop the Korean version of the Client Satisfaction Inventory developed by McMurtry and Hudson. This study was conducted with a total of 259 clients of 6 social service agencies in Seoul metropolitan areas. Based upon the results of factor analysis, the Korean version of the Client Satisfaction Inventory(CSI-K) is considered a two-factor measure. The alpha coefficients of the subscales of the CSI-K are .964 and .885 which are considered very high. The subscales are significantly correlated with convergent variables and very weakly correlated with discriminant variables. It is suggested that scales more suitable for social work settings in Korean be developed.

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담당자 : 윤지현 / 연락처 : 02-2077-3924 / 이메일 : yunjh1222@ssnkorea.or.kr
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