• 지식·정보
  • 문헌DB
  • 주제별검색
  • 저자별 검색

저자별 검색

청각장애학생을 위한 멘토링 프로그램 효과성 연구:보호요인과 학교적응유연성을 중심으로

A Study on the Effectiveness of the Mentoring Program for Deaf Students: Focusing on the Protective Factors and School Resilience

한국장애인복지학

2008, vol., no.9, pp.113~137(24 pages)

UCI : http://uci.or.kr/G704-SER000010336.2008..9.005

한국장애인복지학회

연구분야 : 사회과학 > 한국장애인복지학

장명희

(동의대학교); 유동철

초록


본 연구는 청각장애학생을 대상으로 한 멘토링 프로그램의 효과성을 실증적으로 검증하는 것을 목적으로 한다. 이를 통해 청각장애학생이 빈번한 스트레스 상황에서도 보다 효과적으로 학교생활에 적응하는 것을 돕고자 한다. 이를 위해 청각장애 특수학교에 재학중인 중학생을 대상으로 멘토링 프로그램을 시행하여 개인적 보호요인(자아존중감), 사회환경적 보호요인(사회적 지지), 학교적응유연성의 유의미한 변화가 있는지를 맨휘트니 U 검증을 통하여 분석하였다. 연구결과 실험집단이 통제집단에 비해 학교적응유연성의 변화는 통계적으로 유의미하게 나타났으나, 자아존중감, 사회적 지지는 통계적으로 유의미하지 않게 나타났다. 이와 같은 연구결과를 통해 멘토링 프로그램이 멘티에게 학교에 대한 흥미를 고조시키고, 또래집단간의 집단응집력이나 역동성을 높게 하여 학교생활 적응을 증진시킨 것을 알 수 있었다. 따라서 청각장애학생을 대상으로 한 멘토링 프로그램의 경우 농정체성을 공유할 수 있는 청각장애인 멘토와의 결연이나 청각장애학생의 농정체성을 살릴 수 있는 구조화된 멘토링 프로그램이 더 도움이 될 것이라고 생각된다.


The purpose of this study is to investigate the effectiveness of the mentoring programs for deaf students. This study also focuses on improving the adaptive abilities in school lives of deaf students under the stress circumstances for hearing impairments. The subjects of the study are 10 middle school students except students with dual impairments in a special middle school. This study compared the scores of pre-post tests between experimental and control groups in relation to individual protective factor(self-esteem), social-environmental factor(social support), and school resilience. The research hypotheses were examined using Mann-Whitney U test. The results of this study are as follows. First, the experimental group showed a minor improvement on the scores of self-esteem but the differences of two groups was not statistically significant. Second, the experimental group did not exhibit statistically significant improvement on the levels of social support. Third, the experimental group showed a statically significant improvement on the scores of school resilience compared to the control group. The above results support that the mentoring programs help deaf student increase adaptation and interest for school lives encouraging their cohesion and dynamics among peer groups. In addition, the results of this study have some suggestions for effective intervention of mentoring programs for deaf students. First, it needs linking between deaf mentors and deaf students who might share the deaf identity. Second, it is required to develop more systematic mentoring programs considering deaf identity.

콘텐츠 담당자
담당자 : 윤지현 / 연락처 : 02-2077-3924 / 이메일 : yunjh1222@ssnkorea.or.kr
콘텐츠 만족도
TOP