• 지식·정보
  • 문헌DB
  • 주제별검색
  • 저자별 검색

저자별 검색

모아상호작용프로그램과 영아발달의 관계

The Relationships between Mother-toddler Interaction Program and Toddler Development

한국보육학회지

2011, vol.11, no.2, pp.67~94(27 pages)

UCI : http://uci.or.kr/G704-SER000008863.2011.11.2.004

한국보육학회

연구분야 : 사회과학 > 한국보육학회지

임명희

(동남보건대학교)

초록


본 연구는 모아상호작용 프로그램과 영아발달의 관계를 확인하는 연구이며, 모아상호작용 프로그램이 영아발달에 미치는 영향과 모아상호작용양상과 모아상호작용유형에 미치는 효과를 검증하였다. 연구대상은 전국가구월평균소득 120%이하의 가구원 중 수원에 거주하는 만 1,2세 영아와 어머니 57쌍을 대상으로 실시하였고, 연구기간은 2009년 7월 6일~12월 24일까지이며, 주 2회, 각각 1시간씩 6개월 동안 총 23회기, 46시간 모아상호작용 프로그램을 진행하였다. 모아상호작용 프로그램은 교사가 제공하는 3개 영역수업에서 어머니 역할 코칭 프로그램인 모아상호작용단계 프로그램을 적용하는 것이었다. 연구문제를 확인하기 위해 본 연구에서는 영아발달척도, 모아상호작용양상척도, 모아상호작용유형척도를 사용하였고, t검증을 하였다. 연구결과를 살펴보면, 첫째, 모아상호작용 프로그램은 영아발달에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히 신체운동발달, 자조기술발달, 의사소통능력발달, 인지발달에서 각각 유의한 변화를 일으킨 것으로 나타났다. 둘째, 모아상호작용 프로그램은 모아상호작용양상에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인되었고, 특히 어머니의 행동반응에서 유의한 변화를 일으킨 것으로 나타났다. 끝으로, 모아상호작용 프로그램은 모아상호작용유형에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났는데, 특히 긍정적 상호작용과 비판적 상호작용에 있어서 각각 유의한 변화를 일으킨 것으로 나타났다.


The purpose of this study was to clarify the relationships between mother-toddler interaction program and toddler development and to examine the effectiveness of mother-toddler interaction program for toddler development, mother-toddler behavior response, and mother-toddler interaction behavior style. The subject of this study were fifty-seven mothers and their 1- to 2-year-old toddler located in Suwon City. The data were collected from July 6 to December 24, 2009, and a total 23 sessions(46hours) mother-toddler interaction program was conducted 2 times a week for 1 hour each during 6 month. Mother-toddler interaction program was applied maternal role coaching program in teacher's class. To measure, Child Development Scale(CDS), Mother-Infant Play Interaction Scale(MIPIS), and Caregiver Interaction Scale(CIP) were used, and the data were analyzed by Pearson's Correlation and t-test. The results of this study were as follows;First, it has been shown that the significant differences between mother-toddler interaction program and toddler development. Especially, it changed significantly in physical motor development, self-help development, communication development, cognition development. Second, it has been shown that the significant differences mother-toddler interaction program in mother-toddler behavior responses. Especially it changed mother's behavior reaction. Finally, this study has shown that the significant differences mother-toddler interaction program in mother-toddler interaction style. Especially it changed positive interaction and punitive interaction. Overall, mother- toddler behavior response has induced some changes to desire interaction such as reducing punitive interaction and detached interaction in mother-toddler interaction style.

콘텐츠 담당자
담당자 : 윤지현 / 연락처 : 02-2077-3924 / 이메일 : yunjh1222@ssnkorea.or.kr
콘텐츠 만족도
TOP