• 지식·정보
  • 문헌DB
  • 주제별검색
  • 저자별 검색

저자별 검색

유아컴퓨터교육 관련 연구동향 분석 - 국내 학술지 논문을 중심으로-

An Analysis of the Research Trends about Relation on Young Children Computer Education: A Review of Journal Article

한국보육학회지

2012, vol.12, no.2, pp.195~211(16 pages)

UCI : http://uci.or.kr/G704-SER000008863.2012.12.2.009

한국보육학회

연구분야 : 사회과학 > 한국보육학회지

성영화

(순천향대학교 특수아동교육연구소); 임명희

초록


본 연구는 유아컴퓨터교육과 관련한 국내 학술지 논문의 연구동향을 살펴보고자 하였다. 이를 위해 본 연구에서는 유아교육 및 보육과 관련된 학술지 중에서 한국진흥재단에 등재된 7개의 학술지에 실린 총 95편의 논문을 대상으로 분석하였다. 분석기준은 연구동향에 관한 선행연구를 참고하였고 수집된 자료의 분석은 빈도분석과 다중응답분석을 하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 2001년 이후 유아컴퓨터교육 관련 연구는 시기별로 꾸준히 나타났다. 둘째, 유아컴퓨터교육과 관련한 연구 주제를 보면, 유아 발달 관련 연구가 많았다. 셋째, 연구방법 중 연구유형에서는 양적연구와 실험연구가 높은 빈도를 보였으며, 연구대상은 주로 유아이었다. 자료수집은 검사나 질문지를 사용한 경우가 많았고, 분석방법은 t-test나 변량분석과 같은 차이 검증이 주로 나타났다.


The purpose of this research was to examine research trends in the relation to young children computer education. For this, the objects of study were selected from total of 95 articles in seven journals registered on the Korean Research Foundation related of young children education and child care journals. The criteria of analysis were made reference to prior researches in study trends. The collected data were analysed by the method of frequency analysis and multiple response analysis. The result of research is as follows. First, the research of relation on young children computer education was steadily studied since 2001. Second, among those topics of researches on relations between early childhood and computer, the majority of topics were development of young children. Third, quantitative and experimental researches were the most frequent in type of research and the subjects were young children. The majority of the data collection was through examination and questionnaire. The method of difference like t-test and ANOVA was mainly used for the analysis.

콘텐츠 담당자
담당자 : 윤지현 / 연락처 : 02-2077-3924 / 이메일 : yunjh1222@ssnkorea.or.kr
콘텐츠 만족도
TOP