• 지식·정보
  • 문헌DB
  • 주제별검색
  • 저자별 검색

저자별 검색

예비유아교사의 교수법 선호 경향이 도덕지능과 창의적 신념체계에 미치는 영향

A Study on the Preferred Teaching Methods, Moral Intelligence, Creative Mind Sets of Pre-Service Teachers

한국보육학회지

2015, vol.15, no.4, pp.219~237(18 pages)

UCI : http://uci.or.kr/G704-SER000008863.2015.15.4.010

한국보육학회

연구분야 : 사회과학 > 한국보육학회지

표정민

(동남보건대학교); 임명희

초록


본 연구의 목적은 예비유아교사의 교육신념에 따른 교수법 선호 경향이 도덕지능과 창의적 신념체계에 어떠한 영향을 미치는지를 확인하는데 있다. 예비유아교사의 교수법 선호 경향이 도덕지능과 창의성에 대한 개인의 신념체계에 미치는 영향을 알아보기 위해, 경기도에 위치한 두 개 대학교의 영유아교육 관련학과 1~3학년 예비유아교사 271명을 대상으로 조사연구를 하였고, 불성실하게 응답한 3명의 자료를 제외한 268명(98.9%)의 자료를 최종적으로 분석에 사용하였다. 예비유아교사가 선호하는 교수법을 알아보기 위하여 본 연구에서는 교수법 선호 경향 척도를 구인타당도에 따라 개발하였고 탐색적 요인분석(exploratory factor analysis)을 하여 유사한 응답이 나타난 문항들을 요인들로 추출하였다. 다음으로, 예비유아교사가 선호하는 교수법이 도덕지능과 창의성에 대한 개인의 신념체계에 어떠한 영향을 주는지 살펴보기 위하여 AMOS 7.0을 이용한 구조방정식 모형 분석을 하였다. 연구결과는 다음과 같이 나타났다. 첫째, 예비유아교사들의 교수법 선호 경향은 각 교수법에 바탕이 되는 교육신념과 관련되어 교사중심 교수법 선호와 학습자중심 교수법 선호인 두 요인으로 나타났으나, 성숙주의와 상호작용주의의 경우 분별이 되지 않고 한 요인으로 추출되었다. 둘째, 교수법 선호 경향이 도덕지능에 미치는 결과를 살펴보았는데, 학습자중심 교수법 선호가 도덕지능에 긍정적으로 영향력을 미치는 것으로 나타났으나, 교사중심 교수법 선호는 도덕지능에 미치는 영향력이 없는 것으로 나타났다. 셋째, 학습자중심 교수법 선호는 창의성에 대한 개인의 신념체계에 서로 다른 영향력을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 창의성 성장 신념체계는 높은 긍정적인 영향력을 미치는 것으로 나타났고 창의성 고정 신념체계에는 부정적인 영향력을 미치는 것으로 나타났으며, 교사중심 교수법 선호는 아무런 영향력이 없는 것으로 나타났다.


The purpose of this study is to confirm how the preferred teaching methods, dependent on the pre-service early childhood teachers' educational belief, affect the moral intelligence and creative mind sets. In order to investigate the effects of the preferred teaching methods on the moral intelligence and creative mind sets, we surveyed 271 freshmen to junior students majoring in young child education at two universities located in Gyeonggi-do. The total data from 268(98.9%) students, excluding the data from 3 insincere answers, were finally analyzed. The results of this study are as follows: First, two factors, student-centered teaching method and instructor-centered teaching method, were suggested by EFA, and they are deeply related to the educational belief that he or she holds. Second, on the effects of the preferred teaching methods on the moral intelligence, the result shows that the student-centered teaching method has more positive effect on the moral intelligence, whereas the preference of the instructor-centered teaching method has no effect. Third, an intensive investigation on the preference of the student-centered teaching method, which shows a similar relationship with the moral intelligence, reveals that it has a highly positive effect on creativity growth perception but a negative effect on creativity fixation perception. Also, the result shows that the preference of the instructor-centered teaching method has no effect at all.

콘텐츠 담당자
담당자 : 윤지현 / 연락처 : 02-2077-3924 / 이메일 : yunjh1222@ssnkorea.or.kr
콘텐츠 만족도
TOP