• 지식·정보
  • 문헌DB
  • 주제별검색
  • 저자별 검색

저자별 검색

예비보육교사 신념과 보육관련 교과목 이수 간의 관계

The Relations between Preservice Teachers" Educational Beliefs and Curriculum Courses at College

한국보육학회지

2006, vol.6, no.1, pp.117~141(24 pages)

UCI : http://uci.or.kr/G704-SER000008863.2006.6.1.008

한국보육학회

연구분야 : 사회과학 > 한국보육학회지

임명희

(동남보건대학교)

초록


본 연구의 목적은 예비보육교사의 교사신념과 보육관련 교과목 이수 간의 관련성을 확인하는 데 있다. 연구대상은 경기도 수원시에 위치한 D대학의 1, 2, 3학년 187명을 대상으로 하였고, 교사신념으로 발달관신념, 교사효능감, DAP 신념을 포함시켰으며, 이수 교과목은 다섯 가지 교과영역으로 분류하여 분석하였다. 연구결과는 행동주의 교사신념과 개인적 교수효능감에서 학년에 따른 유의한 차이가 나타났으며, 교과 영역별 성적에 따른 예비보육교사의 신념은 보육기초, 영유아교육, 건강ㆍ영양 및 안전 교과영역에서 유의한 차이가 나타났다. 또한 예비보육교사의 교사신념에 가장 의미 있게 영향을 미친 개별 교과는 수과학지도 및 실습, 보육교사론, 유아보육 교재교구개발 및 실습과목인 것으로 나타났다.


The purpose of this study were to investigate the relations between preservice teachers" educational beliefs and curriculum courses at college. The subjects were 187 student attending a department of child care education at D college in Gyeonggi Province. The preservice teachers" education beliefs were measured by the questionnaires which were a modified version of TBTI(teacher belief test inventory: scale for developmental perspective), TEBI(teaching efficacy belief instrument: scaled for teacher efficacy), and TBS(teacher belief scale: scale for DAP belief). The result of this study could be summarized as follows: First, behaviorism and personal teaching efficacy were found statistically significant according to the grade level. Second, preservice teachers" education beliefs were found statistically significant in ‘the foundation of child care’, ‘infancy and early childhood education’, ‘child healthㆍnutritionㆍsafety’ subject matter areas. Third, preservice teachers" education beliefs were found statistically significant in the subject matter, such as ‘mathematics & science in early childhood education’, ‘child care education for teaching’, and ‘instructional media in early childhood education’.

콘텐츠 담당자
담당자 : 윤지현 / 연락처 : 02-2077-3924 / 이메일 : yunjh1222@ssnkorea.or.kr
콘텐츠 만족도
TOP