• 지식·정보
  • 문헌DB
  • 주제별검색
  • 학술지별검색

학술지별 검색

포트폴리오 평가가 유아발달에 미치는 교육적효과: 다중지능이론을 기초한 프로젝트 중심교육과정에서

The Educational effects on Child development of Portfolio Assessment

한국보육학회지

2013, vol.13, no.3, pp.329~353(24 pages)

UCI : http://uci.or.kr/G704-SER000008863.2013.13.3.008

한국보육학회

연구분야 : 사회과학 > 한국보육학회지

심윤희

(한양여자대학교)

초록


본 연구는 포트폴리오 평가과정에서 유아의 자기평가가 가지는 교육적 의미에 연구의 초점을 두고 다중지능이론을 기초한 프로젝트 중심교육과정에서 유아의 발달 평가에 적용시켜 교육적 효과를 알아보고자 하였다. 이를 위해 프로젝트 접근법에 다중지능이론을 적용하는 사랑어린이집 누리반을 선정하여 유아들의 강점을 활용한 프로젝트 실제와 연속적이고 통합적인 포트폴리오 평가에서의 과정적 현상을 파악하는데 초점을 맞추었다. 질적 단일 사례연구의 구조 하에서 총 1년 7개월 동안 만 4,5세 누리반 유아 26명을 참여 관찰하였고 포트폴리오 평가 자료를 내용 분석하였으며 2명의 담임교사와 부모와의 심층면담 그리고 문서분석을 통해 체계적인 자료 수집과 분석을 하였다. 이에 대한 결과는 첫째, 다양한 자기평가와 부모의 직접적 평가참여 방법을 적용하는 누리반의 포트폴리오 평가체제에서 유아들은 창의성 즉 ‘창의적 생산성 발현’이 주도적으로 나타남을 알 수 있었다. 둘째, 계속된 자기반성과 반영은 유아들의 반성적 사고를 이끌게 하여 이를 통한 메타인지 능력, 즉 ‘앎을 더 알게 하는 사고전략’이 나타났고 계속된 평가과정을 통해 차츰 발전됨도 발견할 수 있었다. 셋째, 몰입에서 드러나는 자신의 강점을 탐색하고 평가하면서 유아는 능동적인 활동의 참여와 주도적인 학습자가 되어 자기 주도적 학습활동, 즉 ‘자기-활동의 플로우’에 빠지게 됨을 살필 수 있었다. 넷째, ‘긍정적 자기-가치성 부여’로 유아는 부모의 평가참여에 따른 관심과 칭찬의 증대, 그리고 자기반성의 기회를 부여하는 교사와의 긴밀한 상호작용으로 자신의 포트폴리오에 강한 성취감과 자신감을 표명하게 되어 스스로에게 가치 부여를 함도 알 수 있었다. 결론적으로 방법적 다양성을 지닌 누리반의 포트폴리오 평가는 유아들의 사고와 학습을 확장시키는 도구로서 미래 사회의 적응력을 위한 창의적 사고 및 문제해결력 그리고 정의적 발달과 자발적 학습태도를 자극하는 교육적 효과를 가진다는데 의미가 있다.


By focusing on the educational significance of pre-schoolers’ self-assessment in the portfolio assessment process and in a project-based education curriculum, this study aimed to educational effects of an alternative assessment. To this end, pre-schoolers in Nuri class at Sarang Day Care Center were chosen for applying multiple intelligences theory to the project approach, in order to determine the actual project that utilizes the strengths of the pre-schoolers as well as the continuous and integrated process phenomena of the portfolio assessment process. Over a period of one year and seven months, 26 children in Nuri class aged 4 to 5 were studied in participation observation in a qualitative single case study. The portfolio assessment data was analyzed; systematic data collection and analysis were made possible by in-depth interviews with two teachers and parents and document analysis. The research findings can be summarized as follows. The first, Children’s creativity, in other words, "the expression of creative production", appeared dominantly under an assessment system that applied diverse methods of self-assessment and direct parental participation. The second, the continuous self-assessment and reflection encouraged children to adopt reflective thinking and thereby display their meta-cognition, that is, their “thinking strategies that promote knowledge of knowledge”;the continuous assessment process even showed the gradual development. The third, By exploring and assessing his strengths revealed through immersion, the preschooler―through active participation―became an active learner that took the lead in learning, absorbed in the “flow of self-activities.”The fourth, That is to say, as a result of being invested with "positive self-worth through increased interest and compliments", as well as intimate interaction with teachers who provided opportunities for self-assessment, the preschooler came to express a strong sense of accomplishment and confidence, which led to greater self-worth. In conclusion, the diverse methods of portfolio assessment had positive educational effects by stimulating their future-oriented creative thinking and problem-solving, as well as emotional development and active learning attitude.

콘텐츠 담당자
담당자 : 윤지현 / 연락처 : 02-2077-3924 / 이메일 : yunjh1222@ssnkorea.or.kr
콘텐츠 만족도
TOP