• 지식·정보
  • 문헌DB
  • 주제별검색
  • 학술지별검색

학술지별 검색

한국 청소년의 기본심리욕구 척도 타당화

Validation of the Korean Adolescent’s Basic Psychological Need Scale

청소년복지연구

2014, vol.16, no.1, pp.31~64(33 pages)

UCI : http://uci.or.kr/G704-002137.2014.16.1.014

한국청소년복지학회

연구분야 : 사회과학 > 청소년복지연구

전성희

(숙명여자대학교)

초록


본 연구는 자기결정성이론에 근거하여 문화적 특성을 고려한 한국 청소년 기본심리욕구 척도(korean adolescent’s basic need scale)의 구성과 타당화에 그 목적이 있다. 연구는 두 개의 큰 틀로 나누어 진행되었는데 먼저 연구 1에서는 한국 청소년의 기본심리욕구의 특징을 살펴보기 위해 12명의 중?고등학생들을 대상으로 면담을 통한 합의적 질적 분석을 실시하였다. 연구 2에서는 척도 구성을 위하여 연구 1의 합의적 질적 분석을 통해 선별된 문항과 원척도를 번안하고 타당화한 기본심리욕구 척도의 문항을 더하여 총 57문항을 취합한 후, 전문가의 내용타당도 검증을 통해 자율성욕구 12문항, 유능성욕구 14문항, 관계성욕구 12문항의 38문항을 선별하였다. 다음으로 본 조사를 통해 중?고등학생 1,305명을 대상으로 문항분석을 실시한 결과 자율성욕구 8문항, 유능성욕구 10문항, 관계성욕구 10문항의 총 28문항이 선별되었고, 확인적 요인분석을 통해 요인구조가 적합함을 확인하였다. 이러한 결과를 바탕으로 내적 동기, 자기효능감, 관계성, 삶의 만족, 학교생활적응 간의 관계분석을 통해 준거타당도를 확인하였고, 내적일치도, 반분신뢰도 검증을 통하여 내적일관성을 확인하였다. 본 연구는 동?서양의 문화적 차이에서 집단주의 문화로 설명되는 한국의 문화적 이해를 바탕으로 문항을 구성하고 타당화 하였다는데 그 의의가 있다. 끝으로 본 연구의 결과와 시사점, 제한점을 논의하였다.


The objective of this study is to construct and validate a scale of Korean adolescent’s basic psychological need based on self-determination theory and in light of cultural characteristics. The basic psychological need theory is a sub theory of the self-determination theory and consists of autonomy, competence and relatedness. The theory argues that satisfaction of basic psychological needs has effects on intrinsic motivation, life satisfaction and adjustment. This study was conducted in two stages: In the first stage, consensual qualitative research was done using interviews with 12 middle and high school students. The results from the research confirmed the concept of basic psychological needs understood by the teenagers and their experience with each need and revealed the characteristics of Korean adolescent’s basic psychological need. In stage 2, for the construction of a scale, the author collected a total of 57 items which included items selected through the consensual qualitative research in stage 1 and others from a validated basic psychological need scale adapted from the original version. After expert content validation, some of them were removed to create a set of 38 items: 12 for autonomy, 14 for competence and 12 for relatedness. Next, the author conducted an item analysis with 1,305 middle and high school students and selected a total of 28 items: 8 for autonomy, 10 for competence and 10 for relatedness. Finally, the appropriateness of the factor structure was demonstrated by confirmatory factor analysis. The study findings supported the criterion validity of selected items as demonstrated by an analysis of relationships among such factors as intrinsic motivation, self-efficacy, relatedness, life satisfaction and school adjustment, and the internal consistency of the item set was confirmed by testing inter-item consistency and split-half reliability. This study is significant in that it has organized and validated a set of items based on a understanding of Korean culture which is characterized as collectivistic in respect of the cultural differences between the East and the West. Implications and limitations of study findings are discussed at the end of the paper.

콘텐츠 담당자
담당자 : 윤지현 / 연락처 : 02-2077-3924 / 이메일 : yunjh1222@ssnkorea.or.kr
콘텐츠 만족도
TOP