• 지식·정보
  • 문헌DB
  • 주제별검색
  • 학술지별검색

학술지별 검색

학습 포트폴리오를 활용한 유아음악 수업이 예비교사의 음악교수 효능감과 포트폴리오 인식에 미치는 영향

The Influence of the Music Classes with the Learning Portfolio on the Music Teaching Efficacy and Portfolio Recognition of Preservice Teachers

한국보육학회지

2015, vol.15, no.2, pp.241~262(21 pages)

UCI : http://uci.or.kr/G704-SER000008863.2015.15.2.003

한국보육학회

연구분야 : 사회과학 > 한국보육학회지

김지영

(호남대학교); 김나림

초록


본 연구의 목적은 학습 포트폴리오를 활용한 음악 수업이 예비유아교사의 음악교수 효능감과 포트폴리오 인식에 미치는 영향을 검증하는 것이다. 연구대상은 광주광역시에 소재한 대학교의 유아교육과에 재학 중인 40명의 예비교사이며, 이들에게 15주간의 학습 포트폴리오를 활용한 음악 수업을 적용하였다. 연구도구는 선행연구(남미아, 2000; 방은영, 박찬옥, 2005; 손유진, 황해익, 2004; 안진경, 2011; 홍난숙, 2000)를 참고하여 연구목적에 적절하게 제작한 질문지와 반성적 저널쓰기가 사용되었고, 수집된 자료는 두 종속 표본 t검증과 주제별 약호화 분석을 통해 분석하였다. 연구 결과로 학습 포트폴리오를 활용한 음악 수업은 예비유아교사의 음악교수 효능감을 증진시키는데 효과가 있었고, 예비유아교사의 포트폴리오 인식 증진에 긍정적인 영향을 준 것으로 나타났다.


The goal of this study is to verify how the music classes with the learning portfolio affect on the music teaching efficacy and portfolio recognition of preservice teachers. The subject of this study were 40 preservice teachers in the early childhood department in Gwangju Metropolitan City and they were applied the 15-week-music education program using the learning portfolio. The major research tool was the questionnaire which had been made properly for the purpose of the study(Ahn, 2011; Bang, Park, 2005; Hong, 2000; Nam, 2000; Sohn, Hwang, 2004), having been referred from the preceding research. In addition, the reflective journal writing activity was also used for the research tool. The collected data were analyzed through dependent sample t-test and encoding subject analysis. The results are as follows. First, music classes with the learning portfolio have had a positive influence on the enhancement of preservice teachers' teaching efficacy. Second, music classes with the learning portfolio have had a positive influence on enhancement of the preservice teachers' portfolio recognition.

콘텐츠 담당자
담당자 : 윤지현 / 연락처 : 02-2077-3924 / 이메일 : yunjh1222@ssnkorea.or.kr
콘텐츠 만족도
TOP