• 지식·정보
  • 문헌DB
  • 주제별검색
  • 발행년도별 검색

발행년도별 검색

활동보조인 보수교육 교과내용에 관한 개념도 연구

Concept Mapping for Development of Continuing Professional Education Curriculum of Personal Assistants for People with Disabilities

한국사회복지교육

2014, vol.28, no., pp.147~172(25 pages)

UCI : http://uci.or.kr/G704-SER000010583.2014.28..007

한국사회복지교육협의회

연구분야 : 사회과학 > 한국사회복지교육

윤재영

(삼육대학교)

초록


본 연구는 활동보조인의 보수교육을 ‘계속전문교육’으로 이해하고 활동보조인의 직업적 유입과 유지를 위하여 올바른 보수교육의 필요성을 논증함과 아울러 활동보조서비스 현장의 주요 이해당사자인 이용자, 보조인, 전담인력의 참여 속에 보수교육 교과내용에 대한 개념도 연구를 시도하였으며 그 결과, 7개(활동보조의 이해, 활동보조인의 자기관리, 애로사항과 대처기술, 행정처리 기술, 이용자의 권리와 자기결정, 관계형성과 의사사통 기술, 장애특성과 돌봄기술) 집락의 욕구에 근거해 2개 범주(활동보조의 원리, 활동보조의 기술) 4개 영역(활동보조의 이해, 이용자의 권리와 자기결정, 장애특성과 돌봄기술, 애로사항과 대처기술) 10개 과목의 보수교육 교과목을 제안하였다.


This study argues the needs of proper continuing professional education in activities assistants for persons with disabilities to address the shortage of social care workforce in Korea. Moreover, in this study analyzes the needs of CPE course through the concept mapping with the 15 key stakeholders in personal assistant services. As a result of the analysis, 10 subjects are recommended. These subjects are principles and values in PAS, Independent living and PAS, personal assistant ethics, the dignity and rights of individuals, case review on the dignity reduction in personal assistance, skills for disability diversity for emergency, and coping skills for conflicts.

콘텐츠 담당자
담당자 : 윤지현 / 연락처 : 02-2077-3924 / 이메일 : yunjh1222@ssnkorea.or.kr
콘텐츠 만족도
TOP