• 지식·정보
  • 문헌DB
  • 주제별검색
  • 발행년도별 검색

발행년도별 검색

한국사회복지교육의 현안과 미래의 쟁점- 교과목이수제의 개편과 4차 산업혁명에 대한 대비를 중심으로 -

Pending and Emerging Issues of Social Welfare Education in Korea - Focusing on Reform of Course Completion System and Possible Responses to Changes due to the Fourth Industrial Revolution

한국사회복지교육

2019, vol.48, no., pp.233~266(33 pages)

UCI : http://uci.or.kr/

한국사회복지교육협의회

연구분야 : 사회과학 > 한국사회복지교육

남찬섭

(동아대학교)

초록


본 연구는 청소년의 도박행동에 영향을 미치는 상관요인들의 영향력을 문제행동이론에 기반하여 위험요인과 보호요인으로 구분하여 살펴보았다. 2000년부터 2018년 8월까지 국내에서 수행된 연구 중 선정기준에 따라 총 29편이 선정되었고, 위험요인 14개 변인 103개 효과크기, 보호요인 10개 변인 48개의 효과크기, 인구사회학적 요인 4개 변수 18개의 효과크기가 최종 메타분석에 사용되었다. 분석결과 위험요인으로는 개인수준에서 도박동기, 비합리적 도박신념 등의 순으로, 환경수준에서는 주변의 도박자 수와 가족갈등의 순으로 효과크기가 나타났다. 보호요인으로는 개인수준에서 자아존중감, 자아탄력성, 자기통제력 순으로, 환경수준에서는 가족원간의 정서적 유대, 긍정적 대인관계 순으로 효과크기가 나타났다. 또한 청소년 도박행동에 있어 위험요인보다는 보호요인의 효과크기가 더 큰 것으로 나타났다. 인구사회학적 요인으로는 연령이 유일하게 유의미한 효과크기를 보였으며 요인군별 이질성에 대해 조절효과 분석을 실시하였다.


Problems and their solutions of social welfare education are to be influenced by not only educational institutions and practices but also research on the social welfare phenomena. Based on this insight, this study discussed problems and their solutions of the Korean social welfare education from both the perspective focused on educational institutions and practices(education-first approach) and the perspective centered on social welfare research(research-first approach). In Korea, certification of social workers has been based on course-completion system in which certificate of social worker can be issued if he or she completed only 14 subjects while in school. The course-completion system has exerted negative impact on the professional prestige of social workers as well as the educational institutions and practices in Korea. In order to solve this long-pending problem, an educational accreditation needs to be introduced but it will require much debate and time. In the short run, strengthening the field education would be both reasonable and realistic approach to improve the quality of social welfare education. In response to changes resulted from the fourth industrial revolution, the most important research agenda are social relations and normative criteria needed to evaluate the changes of social relations. The fourth industrial revolution will radically change the nature and significance of social relations. To establish the identities of social welfare practices and direction of social welfare education faced with these great turn, we should stand open socio-political viewpoint rather than deterministic perspectives related with technological changes or population problems or fiscal prospects.

콘텐츠 담당자
담당자 : 윤지현 / 연락처 : 02-2077-3924 / 이메일 : yunjh1222@ssnkorea.or.kr
콘텐츠 만족도
TOP