• 지식·정보
  • 문헌DB
  • 주제별검색
  • 발행년도별 검색

발행년도별 검색

예비유아교사-현직교사-전문가의 협력적 과학수업분석 프로그램을 통한 과학교수효능감 향상

Improvement of Self-efficacy in Teaching Science by Implementing Cooperative Science Class Analysis Program

한국영유아보육학

2020, vol., no.121, pp.1~20(19 pages)

UCI : http://uci.or.kr/

한국영유아보육학회

연구분야 : 사회과학 > 한국영유아보육학

안부금

(창신대학교)

초록


본 연구는 예비유아교사-현직교사-전문가의 협력적 과학수업분석 프로그램을 실시하여 예비교사와 현직교사 모두의 과학교수효능감을 향상시키고자 하는데 목적이 있다. 이를 위해 예비유아교사들은 총 9회의 현장 과학수업을 참관 및 분석하는 경험을 가졌고, 현직교사는 본 연구자와 예비교사가 실시한 과학수업분석 결과를 토대로 이루어지는 총 5회의 과학수업 컨설팅에 참여하였다. 연구결과 예비유아교사들의 과학교수효능감이 향상되었으며, 구체적으로 실제 현장경험을 통해 과학수업에 대한 막연한 불안감 감소, 구체적이고 체계적인 과학수업분석을 통한 자신감 향상, 미래 자신의 과학교수에 대한 이미지 구체화를 통한 의지 강화가 나타났다. 또한 현직교사들의 과학교수효능감도 향상되었으며, 구체적으로 유아과학수업에 대한 심층적 이해를 통한 자신감 향상, 효과적인 과학교수방법에 대한 관심 증가, 자신의 과학수업에 대한 반성적 사고 촉발이 나타났다. 본 연구는 예비유아교사 및 현직교사 대상의 교사교육 내용 및 방법에 대한 의미 있는 시사점을 제공할 수 있을 것으로 기대한다.


The present study aims to improve the self-efficacy in teaching science of both early childhood pre- and in-service teachers by implementing a cooperative science class analysis connection program. The pre-service teachers were provided with experience of attending and analyzing a total of 10 on-site science classes; the in-service teachers were invited to a total of nine (9) instances of science class consultations based on the analysis results of the final 10th class, provided by the pre-service teachers. The results of the study indicated improvements to the self-efficacy in teaching science of early childhood pre-service teachers, characterized by in-depth understanding of early childhood science education, reflective thinking towards their own science classes, clarification of self-image as future science teachers, and confidence in teaching science classes. It is expected that the present study would be able to provide significant considerations on the contents and methods of teacher education for both early childhood pre- and in-service teachers.

콘텐츠 담당자
담당자 : 윤지현 / 연락처 : 02-2077-3924 / 이메일 : yunjh1222@ssnkorea.or.kr
콘텐츠 만족도
TOP