• 자료실
  • 논문자료
  • 주제별검색
  • 발행년도별 검색

발행년도별 검색

[년-2003]에 관한 논문검색 결과 301 건이 검색되었습니다.

검색결과다운로드
  • 선택 다운로드


  • The Purpose of this study was to analyze daily newspaper articles on teenage prostitutes, especially focused on reality of teenage prostitutes- period, path, and reasons, etc.-, and counterplans. For this purpose, 2 daily newspapers- The Chosun IIbo and The Hankook IIbowere analyzed by content-analysis. The reaults of this study were as follows: First, most teenagers sell their favors by suing internet chatting. And they practice prostitution over and over again. Cyberfam incites teenage prostitutes. Second, runaway adolescents and internet chatting children are easily led astray to sell their favors. And they most frequently practice prostitution during their summer holidays Third, there are a few counterplans to reduce teenage prostitutes but they need to be more strengthened.초록 닫기
    * 발행처 : 한국청소년복지학회
    * 페이지 : 21-36
    * DOI :
    * UCI : G704-002137.2003.5.1.001서지정보 닫기
  • * 발행처 : 한국정신보건사회복지학회
    * 페이지 : 119-155
    * DOI :
    * UCI : G704-000500.2003..16.009서지정보 닫기
  • * 발행처 : 한국정신보건사회복지학회
    * 페이지 : 77-105
    * DOI :
    * UCI : G704-000500.2003..15.006서지정보 닫기
  • 한부모가족 아동에 대한 교사의 인식과 태도는 교사의 성별, 연령, 교리주의적 성향, 성격, 결혼지위, 아동의 가족지위에 대한 정보에 따라 조금씩 상이하지만, 전반적으로 가족지위에 따른 아동에 대한 인식이 부정적으로 정형화되는 경향이 있다. 이러한 태도는 학령기 아동의 발달과업을 완수하는데 중요한 영향을 미칠 것이다. 즉, 교사들이 아동의 사회적, 학업적, 정서적 기능을 평가하는데 다양한 지표들을 활용하고 있지만, 결과적으로 부정적인 평가를 함으로써 아동은 교사의 부정적인 인식과 기대, 자기 충족적 예언에 적응해 버릴 수 있는 것이다(Guttman et al., 1988; Jacoby, 2000). 따라서 한부모가족 아동이 부모의 이혼이나 사별로 인한 스트레스를 잘 극복하고 통합적인 발달을 이룰 수 있도록 원조하기 위해 우선 교사의 인식과 태도를 알아보는 일이 필요하며, 이와 더불어 교사의 인식 및 태도가 아동에게 미치는 영향에 대한 검토와 그것에 기반한 사회복지적 개입이 필요하다.3. 연구방법

    초록 닫기
    * 발행처 : 한국사회복지학회
    * 페이지 : 273-299
    * DOI :
    * UCI : G704-000330.2003.52..006서지정보 닫기
  • * 발행처 : 한국사회보장학회
    * 페이지 : 1-21
    * DOI :
    * UCI : G704-000662.2003.19.1.003서지정보 닫기
  • * 발행처 : 한국사회복지학회
    * 페이지 : 55-81
    * DOI :
    * UCI : G704-000330.2003.55..012서지정보 닫기
  • 본 연구는 한국 사회에서 현대적 의미의 사회복지와 사회복지조직이 생성되었던 시기를 한국전쟁 직후인 1950년대에서 1970년대까지로 설정하고, 이 시기에 배태되었던 한국 사회복지조직의 행태적 원형을 분석, 설명하는 것을 목적으로 하였다. 연구의 주된 내용은 당시 사회복지적 욕구의 특성과 법적/제도적 조건들을 파악하고, 그러한 조건하에서 이루어졌던 행위자들의 상호작용을 분석해서, 현재까지도 이어지는 한국 사회복지조직의 역사적 맥락 형성을 기술하는 것이다. 이 과정에서 부산 지역이 갖고 있던 지정학적 특수성에 대한 역사적 함의도 함께 고려되었다. 연구를 위해 수집되고 활용된 자료들은 역사적 기록물과 생존 행위자들의 기억 등이 주가 되었다. 자료 분석을 위해서는 질적 방법이 쓰여졌으며, 분석결과에 대한 서술은 귀납적 과정에서 도출된 몇몇 테마를 중심으로 구성되었다.분석의 결과, 한국의 현대적 사회복지조직의 생성기에 있어서 부산의 역사적, 지정학적 중요성은 세 가지 근거에서 명확히 드러났다. 1950년 한국전쟁 직후에 나타난 이전과는 구분되는 대규모적이고 성격이 다른 사회복지적 욕구의 형성, 외원을 비롯한 공식적인 자원수급 체계의 집결, 조직적 구호에 대한 마인드와 기술을 보유한 주체 집단의 등장 등이 그것들이다. 연구를 통해 드러난 한국 사회복지조직의 초기 특성적 원형은, 민간 주도의 사회복지서비스 조직, 빈곤문제에 대한 수용보호 기술의 적용, 지역사회 외부 자원에의 의존성, 시설의 사유화와 폐쇄적 문화 등으로 설명되었다. 이러한 특성들은 현재까지도 사회복지조직의 행태에 영향력의 일단을 발휘하는 것으로 분석되었으며, 그 결과 현재와 미래의 사회복지서비스와 서비스 조직들을 혁신하기 위해서도 초기 형성기의 역사적 맥락에 대한 이해가 한층 더 중요하다는 함의를 이끌어 냈다.

    A Historical Study On Formation Process of Korean Social Welfare Organizations: Busan Province, The Period of the 1950s ~ 1970s.초록 닫기
    * 발행처 : 한국사회복지행정학회
    * 페이지 : 31-62
    * DOI :
    * UCI : G704-000981.2003.5.3.006서지정보 닫기
  • 1990년대 이후 한국 사회의 변화를 주도해 온 거대한 두 가지의 물줄기, 즉 민주주의의 공고화와 세계화의 확산이라는 흐름 속에서 한국 사회복지 정책은 변화하였다. 이 연구의 목적은 소득보장과 사회복지서비스 영역에서 이루어진 변화를 통해 1990년 이후 전개된 한국 사회복지정책의 변화양상을 가능하면 정확하게 묘사하고 해석하는 것이다. 분석의 결과 다음과 같은 점들이 확인되었다. 첫째, 1990년 이후 사회복지 정책 영역에 대한 투입량은 크게 증가하였다. 특히 1998년에는 GDP 대비 11%선으로까지 사회복지비 지출 규모가 늘어났다. 둘째, 이러한 전환은 복지를 둘러싼 국가와 기업의 역할 재조정을 의미하며, 그것은 바로 '낙후된 국가-성장한 시장'이라는 한국 사회복지체제의 중요한 특성을 변화시키는 것이었다. 셋째, 이러한 전환의 핵심적 내용은 소득보장제도의 발전으로 요약된다. 소득보장제도의 빈곤감소 효과와 불평등 완화 효과의 증대가 실증적으로 확인되었다. 넷째, 소득보장제도의 발전과는 대조적으로 한국의 사회복지서비스 영역은 상대적으로 정체되어 있다. 가족을 비롯한 공동체의 책임으로 남겨져 비상품화되어 있던 사회복지서비스 부문은 주로 기업에 위임되었던 소득보장 부문과는 대조적으로 크게 변화하지 않은 것이다. 그러므로 1990년 이후 한국 사회복지정책의 변화는 주목할 만한 것이었지만, 그것을 통해 체제의 변화까지 이루어진 것은 아니다.

    초록 닫기
    * 발행처 : 한국사회복지학회
    * 페이지 : 205-230
    * DOI :
    * UCI : G704-000330.2003.55..006서지정보 닫기


  • The purpose of this study is to analyze learning cycle of children, and the teacher"s style of interacting of learning cycle. In the present study, the interacting styles of 20 teachers were observed and videotaped for an hour per one person in the free-play time. According to those data, teacher-children interactions were assessed with Gardner"s eight interaction pattern and learning cycle of children. The results were as follows; 1. "Utilization" was observed most among learning cycles of children. "Inquiry" and "awareness" followed that. "Exploration" was found least. 2. "Acknowledge" was used most for the interacting styles of teachers, and in amount "model", "facilitate" and "scaffold" went after that in. 3. Teachers used the most efficient teaching style differently in stage of learning cycle for children to get knowledge in active. The teacher used "demonstrate" most in awareness. "facilitate" in exploration, model in inquiry, "acknowledge" in utilization was used much for teacher"s interaction style.초록 닫기
    * 발행처 : 한국보육학회
    * 페이지 : 127-140
    * DOI :
    * UCI : G704-SER000008863.2003.3.1.002서지정보 닫기
  • 가정폭력의 형태로 나타나는 노인학대가 급증하는 가운데 학대와 가족의 관련성 에 관한 연구가 시급하다. 본 연구는 실제적인 노인학대 가족관련 위험요인들인 가족기능, 가족결속력, 관계만족도 변인이 학대 경험의 결과로 노인에게 나타나는 심리, 사회적 피해에 미치는 영향의 검증을 목적으로 하였다. 연구의 대상은 전문사회복지사가 가족 구성원에 의한 학대를 경험했거나 경험하고 있음으로 판단하여 추천한 60세 이상의 지역사회 거주 노인을 원칙으로 하였고 서울 경인 지역의 노인학대 상담센터, 노인종합복지관, 쉼터 등의 학대경험노인 총 102명이 포함되었다. 연구결과 학대의 가족관련 위험요인들은 학대의 심리, 사회적 피해영역에 영향을 미침을 보여주었다. 학대의 가족관련 위험요인이 학대를 경험한 노인의 심리, 사회적 피해에 영향을 미친다는 연구결과를 기반으로 가족관련 위험요인을 조절할 수 있는 실천적 학대개입이 마련되어야 할 것이다. 노인과 가족의 유대감을 지속시키면서 이루어지는 실천적 개입이 노인의 심리, 사회적 피해를 경감시킬 것이며 거시적 차원에서 노인을 부양하는 가족지원정책과 미시적 차원에서의 노인과 가족에게 요구되는 직접적인 프로그램 및 서비스의 제공이 제언되었다.

    Elder abuse has become a recognized of intrafamilial violence, with the abuse of elderly individuals now recognized as a serious problem that affects individuals and families at a rapidly growing rates. The purpose of this study is to find out the impact of familial risk factors on psycho-social suffering from abuse. A research target was restricted to elderly family members over 60 of local residents that had abuse history or experienced abuse from family members referred by social workers. A survey was conducted in elderly abuse counseling centers, senior citizens welfare centers, and shelters based on the purposive sampling method with size of 102 senior citizens. A SPSS/PC+ 10.0 package was used to conduct descriptive statistics analysis, t-tests, factorial analysis of variance, multi-regression analysis. Based on the result of the study, practical prevention and clinical intervention for abused elderly and their family were discussed. Clinical intervention for abused elderly and their family members is required to control familial risk factors based on this research. With family prevention service provided for those who support dependent elderly, family risk factors will be decreased and controlled. Finally, extension of social network will decrease and prevent elder abuse, functioning as a cutter of connection with elderly isolation. The social network can be formed from expansion of social support including family, community contacts, and formal and informal support.초록 닫기
    * 발행처 : 한국가족사회복지학회
    * 페이지 : 36-57
    * DOI :
    * UCI : G704-000964.2003..11.002서지정보 닫기


  • This study was to examine the mother's recognition to the preparatory education for the volunteer activities as a kindergarten class-assistance. The subjects were 186 mothers who participated in the preparatory education. Data collected using questionaires were analyzed by the statistical methods of frequencies, percentages, a Chi-Square test with SPSS program. Results showed as follows : 1) Most mothers were satisfied with the preparatory education. 2) They liked the lecture among teaching methods and they thought that 10 hours of 2 days and 20 hours of 3 days were proper to the length of education. 3) Their best subject was the play instruction for children and anybody didn't respond to like the subject of the evaluation among all subjects. 4) They recognized that reeducation was important and that it need to do one time within 6 months after participating the preparatory education. 5) They wanted to open this preparatory education to all mothers and to use various audio visual electric medias.초록 닫기
    * 발행처 : 한국영유아보육학회
    * 페이지 : 315-337
    * DOI :
    * UCI : G704-000724.2003.35..015서지정보 닫기


  • The purpose of this study is to investigate the organizational characteristics of a school and their implications for school social work. The organizational characteristics of a school suggested by this study are the vagueness of organizational objectives, its dual structure, the fluidity of teachers and students, the rigidity of working methods and the difficulties of evaluation. Based on these organizational characteristics of a school, this study has proposed a the school social worker's status and qualifications within the school. In addition, school social worker's leadership activities and an appreciative eye for organizational politics within the school are proposed.초록 닫기
    * 발행처 : 한국청소년복지학회
    * 페이지 : 5-19
    * DOI :
    * UCI : G704-002137.2003.5.1.008서지정보 닫기
  • * 발행처 : 한국사회복지연구회
    * 페이지 : 107-138
    * DOI :
    * UCI : G704-000143.2003.22..008서지정보 닫기
  • 본 연구는 가족 친화적 국가의 대표적 국가인 프랑스 가족 복지 정책이 보이고 있는 명시적 성격과 포괄적 성격의 특징 규명을 통해 한국에 줄 수 있는 함의를 도출하는 것으로 목적으로 하고 있다. 연구 결과 첫째, 프랑스 가족 정책의 명시적 성격은 법적, 제도적 측면에서 여타 국가에 비해 강하게 나타나는 것을 알 수 있었다. 1946년의 헌법 조항, 1939년의 가족 법전, 이후의 가족 및 공적 부조법전 등 기본법, 일반법의 명칭 사용, 가족 수당 공단의 설립 운영 등이 이의 대표적 사례이다. 둘째, 프랑스 가족복지정책의 포괄적 성격은 다양한 소득 지원 정책을 통해 뚜렷하게 드러나고 있다. 즉 다양한 가족부양 급여제공을 통한 직접적 소득 이전, 그리고 조세 제도를 통한 간접적 소득 이전 등을 통한 가족의 소득 보장이 포괄적 정책의 핵심에 있다. 뿐만 아니라 여성의 가족 책임과 경제 활동 간의 양립성을 추구의 목적으로 실시되고 보육 정책 또한 포괄적 성격의 대표적 사례이다. 프랑스 사례의 분석을 통해 본 연구는 한국에 줄 수 있는 시사점으로서 가족 복지 기본법의 마련, 가족 복지 정책의 목적에 대한 논의의 활성화, 포괄적 보육 정책의 필요성 등을 제시하고 있다.

    The purpose of this study is to find significations which is important for the development Korean family social welfare, through analysis about the characteristics of family and lone parent policy in France, considered as the representative family-friendly state. Particularly, this study focuses on the explicitness and comprehensiveness of related policy. The major findings of this study is as follows. First, the explicit character of French policy relative to family and lone parent manifests itself in the legal and institutional domain. For example, the Constitution clause in 1946 in behalf of family welfare, the utilization of term and the contents in family fundamental law (code de la famille) and public assistance law, and the institution of family allowance (Caisse d?Allocations familiales) are the typical examples which show the explicitness of policy Second, the comprehensive characteristic of policy comes out clearly in the diverse income support policies. There are, at the core of comprehensive policy, the direct income transfer policy through the provision of diverse family allowances and the indirect income transfer policy by the tax scheme for families. And also the child-care policy can be considered as typical example of family policy?s comprehensiveness, by carrying out diverse measures under the purpose of the compatibility of woman?s family obligations and employment. Finally, through analysis of French case, this study suggests the enactment of fundamental law on family welfare, the active discussion on the family welfare objectives and carrying out of the comprehensive child-care policy.초록 닫기
    * 발행처 : 한국가족사회복지학회
    * 페이지 : 125-154
    * DOI :
    * UCI : G704-000964.2003..12.002서지정보 닫기
  • * 발행처 : 한국아동복지학회
    * 페이지 : 137-170
    * DOI :
    * UCI : G704-000946.2003..15.003서지정보 닫기


  • The purpose of this study lies in developing a local educare information center program used for comprehensive day care service, which can satisfy local desire for daycaring and support a community, together with children of day-care age, their parents, and their homes. Through literature research, desire investigation, and day-care specialists' conferences, the study divided the concept of day-care service into three large indexes-children, parents and homes, and a community. The service area for children includes developmental, individual, and specific desire service; the service area for parents and homes has parental participation, parental counseling, and parental training, home-supporting service; the service area for a community has local public information, local participation, use of local resources, local public service. By the way, all of them are medium indexes, and their organization has required small indexes respectively. According to the concept model of comprehensive day care service, the study selected as a dimension the two places for this program and then developed this program for supporting day-care facilities and also, supporting children, homes and a community. Therefore, the program has consisted of 'Furnishing educare information and counseling', 'Training day-care workers', 'Managing a day-care library', 'Children' education and counseling service', 'Parents' training and counseling service', and 'Inter-local exchange.' And each project has its own concrete program and managerial method.초록 닫기
    * 발행처 : 한국영유아보육학회
    * 페이지 : 283-314
    * DOI :
    * UCI : G704-000724.2003.35..009서지정보 닫기


  • There has been a trend only to stress the expression activities in an early childhood art education. But, recently, there is an increasing emphasis on the appreciation of famous paintings for the early childhood art education. The appreciation of famous paintings can help increase young children's object awareness, value judgment and expressive ability etc. The theoretical basis for the appreciation activities on famous paintings can be derived from DBAE (Discipline-Based Art Education), Project Spectrum, and Vygotsky's theory. DBAE pursues systematic appreciation education by integrative understanding about an art. Project Spectrum based on Gardner's theory also implies the importance of the appreciation activities through artistic observation for the paintings. In addition, Vygotsky's theory also suggests that the artistic experience which teachers offer is very important for enhancing children's appreciation ability. In this study, we attempted an integrated approach by using famous paintings in early childhood curriculum. We presented the teaching method for enhancing the appreciation abilities in early childhood arts education by the integrated curriculum. For this, we suggested the six stages: observation, analysis(or interpretation), integrated activity, expressive activity, and evaluation. For the desirable appreciation education, teachers should respect young children's opinion and interact with young children by asking them many questions.초록 닫기
    * 발행처 : 한국영유아보육학회
    * 페이지 : 163-187
    * DOI :
    * UCI : G704-000724.2003.35..011서지정보 닫기


  • This research seeks to find out how actual application of cooking activities affects the development of mathematical concept, including grouping, ranking, numbers, space, and measurement, in children. Developmentally appropriated cooking activities were planned and executed according to the integrated curriculum. In this study, as expected, it is concluded that cooking activities are effective teaching methods for improving the young children's mathematical concept including ranking, numbers, and space concepts.초록 닫기
    * 발행처 : 한국영유아보육학회
    * 페이지 : 123-141
    * DOI :
    * UCI : G704-000724.2003.35..002서지정보 닫기
  • * 발행처 : 한국노년학회
    * 페이지 : 1-13
    * DOI :
    * UCI : G704-000573.2003.23.3.003서지정보 닫기
  • * 발행처 : 한국노년학회
    * 페이지 : 29-47
    * DOI :
    * UCI : G704-000573.2003.23.3.008서지정보 닫기
    콘텐츠 담당자
    담당자 : 윤지현 / 연락처 : 02-2077-3924 / 이메일 : yunjh1222@ssnkorea.or.kr
    콘텐츠 만족도
TOP