• 자료실
  • 논문자료
  • 주제별검색
  • 발행년도별 검색

발행년도별 검색

[년-2018]에 관한 논문검색 결과 8 건이 검색되었습니다.

검색결과다운로드
  • 선택 다운로드
  • 본 연구의 목적은 정신장애인의 지역사회통합을 위한 우선순위 정책을전문가를 통해 파악하여 개선방향을 제시하는 데 있다. 본 연구에서는 총17명의 정신보건전문가를 포함한 당사자 및 가족들이 델파이 패널로 참여하였고 총 4회에 걸쳐서 조사가 이루어졌다. 연구의 주요 결과를 정리하면다음과 같다. 첫째, 정신장애인의 지역사회통합을 위해 가장 시급하게 요청되는 정부의 정책에 대해 델파이 패널들은 맞춤형 주거지원정책의 수립과공공재원의 확보를 가장 중요하게 생각하는 것으로 나타났다. 둘째, 정신장애인의 지역사회통합증진을 위한 지역사회정신보건기관의 사업으로는 회복기반 주거지원사업과 정신장애 인식개선사업 그리고 당사자활동지원 확대 등을 중요하게 생각하는 것으로 나타났다. 이에 따라, 본 연구에서는 정신장애인의 지역사회통합 증진을 위해 필요하다고 판단된 정책 우선순위에따른 정신보건정책의 방향성을 논의하고 제언하였다.

    This stud y set out to investigate married employed women’s gender role effect on depression. Data came from Korea Welfare Panel Survey 2014. Analysis methods hierarchical regression analysis. The major findings of this study are as follows. First, results showed that married employed women’s traditional gender role attitude influenced significantly depression. Second, the relationship between traditional gender role attitude and depression was mediated by work family conflict. Third, married employed women’ s gender role attitude effect on depression was more clear in the group of full time employee rather than part time or temporary employee. These results suggest that married employed women’s traditional gender role attitude are the main reason of their depression. And limitations and implications of this study were discussed with respect to further studies.초록 닫기
    * 발행처 : 사회복지정책실천회
    * 페이지 : 39-74
    * DOI :
    * UCI : 서지정보 닫기
  • 본 연구의 목적은 정신장애인의 지역사회통합을 위한 우선순위 정책을전문가를 통해 파악하여 개선방향을 제시하는 데 있다. 본 연구에서는 총17명의 정신보건전문가를 포함한 당사자 및 가족들이 델파이 패널로 참여하였고 총 4회에 걸쳐서 조사가 이루어졌다. 연구의 주요 결과를 정리하면다음과 같다. 첫째, 정신장애인의 지역사회통합을 위해 가장 시급하게 요청되는 정부의 정책에 대해 델파이 패널들은 맞춤형 주거지원정책의 수립과공공재원의 확보를 가장 중요하게 생각하는 것으로 나타났다. 둘째, 정신장애인의 지역사회통합증진을 위한 지역사회정신보건기관의 사업으로는 회복기반 주거지원사업과 정신장애 인식개선사업 그리고 당사자활동지원 확대 등을 중요하게 생각하는 것으로 나타났다. 이에 따라, 본 연구에서는 정신장애인의 지역사회통합 증진을 위해 필요하다고 판단된 정책 우선순위에따른 정신보건정책의 방향성을 논의하고 제언하였다.

    Objectives: This study aimed to identify barriers and facilitators to preventive dental care utilization among adults with mental illness. Methods: Persons with mental illness (n=5,336) were selected from Panel 13, 14, and 15 of the Medical Expenditure Panel Survey. Mental illness was identified by the International Classification of Diseases 9th Edition codes 290 through 319. Ordered logistic regression was used to examine the relationship between selected predictors at baseline and self-reported frequency of dental checkups during the follow-up. Results: Only one-third of the participants with mental illness reported having dental checkups twice a year, and one in five had never seen a dentist. The following individual characteristics were associated with lower frequency of dental checkups: age 25 or older, male sex, residing in the Southern census region or in rural areas, having only public health insurance or being uninsured, past experiences of barriers to dental care, current smoker, high level of psychological distress, and number of physical illnesses. Higher education level and household income, regular physical activity, dental insurance, history of dental disease, and intake of psychiatric medicines were associated with more frequent dental checkups. Conclusions: Dental health promotion programs for persons with mental illness may improve effectiveness by targeting current smokers, those with severe psychiatric symptoms, and those with comorbid physical illnesses.초록 닫기
    * 발행처 : 사회복지정책실천회
    * 페이지 : 75-101
    * DOI :
    * UCI : 서지정보 닫기
  • 본 연구의 목적은 정신장애인의 지역사회통합을 위한 우선순위 정책을전문가를 통해 파악하여 개선방향을 제시하는 데 있다. 본 연구에서는 총17명의 정신보건전문가를 포함한 당사자 및 가족들이 델파이 패널로 참여하였고 총 4회에 걸쳐서 조사가 이루어졌다. 연구의 주요 결과를 정리하면다음과 같다. 첫째, 정신장애인의 지역사회통합을 위해 가장 시급하게 요청되는 정부의 정책에 대해 델파이 패널들은 맞춤형 주거지원정책의 수립과공공재원의 확보를 가장 중요하게 생각하는 것으로 나타났다. 둘째, 정신장애인의 지역사회통합증진을 위한 지역사회정신보건기관의 사업으로는 회복기반 주거지원사업과 정신장애 인식개선사업 그리고 당사자활동지원 확대 등을 중요하게 생각하는 것으로 나타났다. 이에 따라, 본 연구에서는 정신장애인의 지역사회통합 증진을 위해 필요하다고 판단된 정책 우선순위에따른 정신보건정책의 방향성을 논의하고 제언하였다.

    This study is proposed to suggest the policy priorities associated with community integration focused on helping the mentally disabled. For this purpose, delphi study method was utilized and a total of 17 professional panels represented by researchers and field experts had participated. There were 4 successive questionnaires given to the delphi panels. There were developed significant community integration agenda for prevailing mental health service. As the main results were shown as follows. Firstly, the most important mental health policy was housing support at community and government need to make an effort to secure public resources expanded with financial support for community integration of the mentally disabled. Secondly, it was presented as the most important agenda that is associated with housing support program, the project improving mental disability awareness and the support for the activities of the mentally handicapped. In conclusion, we discussed the direction of the new policy for promoting community integration of the mentally disabled.초록 닫기
    * 발행처 : 사회복지정책실천회
    * 페이지 : 5-38
    * DOI :
    * UCI : 서지정보 닫기
  • 본 연구의 목적은 정신장애인의 지역사회통합을 위한 우선순위 정책을전문가를 통해 파악하여 개선방향을 제시하는 데 있다. 본 연구에서는 총17명의 정신보건전문가를 포함한 당사자 및 가족들이 델파이 패널로 참여하였고 총 4회에 걸쳐서 조사가 이루어졌다. 연구의 주요 결과를 정리하면다음과 같다. 첫째, 정신장애인의 지역사회통합을 위해 가장 시급하게 요청되는 정부의 정책에 대해 델파이 패널들은 맞춤형 주거지원정책의 수립과공공재원의 확보를 가장 중요하게 생각하는 것으로 나타났다. 둘째, 정신장애인의 지역사회통합증진을 위한 지역사회정신보건기관의 사업으로는 회복기반 주거지원사업과 정신장애 인식개선사업 그리고 당사자활동지원 확대 등을 중요하게 생각하는 것으로 나타났다. 이에 따라, 본 연구에서는 정신장애인의 지역사회통합 증진을 위해 필요하다고 판단된 정책 우선순위에따른 정신보건정책의 방향성을 논의하고 제언하였다.

    The purpose of this study is to achieve the implications of applying strategic management of the Balanced Scorecard(BSC) to Korea social welfare organizations by analyzing the process of applications, performances, and the factors of hindrance and success in application of BSC to a Japan local council of social welfare through a case study and interviews from the experts in Japan. The results of the analysis are as follows. First, the applications of BSC to the social welfare organizations show the potentials as the systems of performance management and strategic organizational administration. Second, the applications of BSC are expected to contribute to the evolution of the social welfare organizations into learning organizations. Third, BSC can be used as the effective communication vehicles among the inside of the organizations enabling appropriate monitoring and directions toward the specific activity goals under the common understanding of the objective of the organizations. Forth, the practice of BSC as a means of performance management facilitates active involvement in the communication and information sharing with resource providers. The suggestions based on the results of this study are like this. First, according to Kaplan and Norton, ‘the failures of the strategy occur in the process of performances rather than the stage of the establishment.’ The management of performance in BSC should be implemented through clarification of the organizational visions and strategies, and the balance of the ordinary tasks and the goals of the strategies. The importance of monitoring should not be neglected in that constant accomplishment of the performance is followed by monitoring the consistency in the process of goal achievement of individuals and the organization, the revision of the problems, decision making through the participation and teamwork. Second, the necessity of developing systems to reinforce the workers’ abilities and the learning organizations remains when managing the social welfare organizations with stable strategies. The administration of the organizations of social welfare depends on the abilities of the workers. Human resource development is the key factor of the satisfaction of the consumers and the contribution to the local communities. In that way, the social welfare organizations need to make all the workers recognize the facts that the stabilization of the management is accomplished by the results of the efforts to reach the direction points of the whole organization with the all members’ responsibilities and the visions for the future. An essential condition to cope with the dramatic change of the outside circumstances is the development of the learning culture of the organizations and the maintenance of the systems to consolidate individual capabilities. Third, in the aspect of the fact that the strategic management system of BSC is the administrative means to achieve the improvement of organizational assignments and promote the performances, the attention and support of the management is crucial. As this study shows, the crucial factors of the successful performance of BSC are the organizations and personnel taking full responsibilities of BSC, the development of expertise, and active participations with organizational support of the management.초록 닫기
    * 발행처 : 사회복지정책실천회
    * 페이지 : 103-137
    * DOI :
    * UCI : 서지정보 닫기
  • 본 연구는 부모의 과잉간섭이 청소년 자녀의 공격성 미치는 영향을 검증하고 자아탄력성이 이를 매개하는지를 확인하는 것을 목적으로 한다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 한국청소년정책연구원에서 실시한 ‘한국아동 청소년패널조사(Korean Children and Youth Panel Survey: KCYPS)’의초등학교 4학년 패널 조사 중 7차년도(2016년) 자료를 분석하였다. 본 패널조사에서 조사된 사례 수는 2,378명이었으나, 실제 분석은 남자 1,063명, 여자 943명의 총 1,979명을 분석 대상으로 사용 하였다. 연구결과 첫째, 부모의 과잉간섭에 대한 청소년의 인식이 공격성에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 구체적으로 부모의 과잉간섭이 높을수록 청소년의 공격성이 높아지는 것으로 확인되었다. 둘째, 부모의 과잉간섭은 자아탄력성에 영향을 미치는 것으로 나타났는데, 부모의 과잉간섭이 높을수록 자아탄력성 낮아짐을 확인할 수 있었다. 그리고 부모의 과잉간섭과 청소년의 공격성간의 관계에서 자아탄력성은 부분매개효과를 가지는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 통해 청소년의 공격성을 낮추기 위한 부모의 과잉간섭에 대한 적절한 대응방안과 후속연구에 대한 제언을 제시하였다.

    This study is to verify influences of parental intrusiveness over their children’s aggression and identify mediated effect of resilience. To do the study, the Korean Children and Youth Panel Survey; KCYPS conducted by the Korean youth policy institute is analyzed, which is the seventh year of survey using the four year of Elementary students. Originally the panel survey cases were 2,378, however 1,979 ones were actually used, 1,063 boys and 943 girls. The result shows that there exists a strong relationship between parental intrusiveness and their children’s aggression, specifically the more parents intrude their children the more they become aggressive. Parental intrusiveness also has an impact on their children’s level of resilience, identified that more parents’ intruding into their children results in lower level of resilience of their children. Lastly, resilience has a partial mediated effect on the relationship between parental intrusiveness and their children’s aggression. The study tells that appropriate countermeasures against parental intrusiveness should be introduced to lessen their children’s level of aggression and suggests following researches.초록 닫기
    * 발행처 : 사회복지정책실천회
    * 페이지 : 81-117
    * DOI :
    * UCI : 서지정보 닫기
  • 이 연구의 목적은 동아시아에 대한 보수주의 복지체제론의 적용가능성을 비판적으로 검토하는 것이다. 보수주의 복지체제론은 동아시아복지에 대한 최근의 논의를 대표한다. 따라서 보수주의 복지체제론의 타당성에 대한 검토는 동아시아복지에 대한 연구에서 핵심적인 주제 중의 하나이다. 이 연구는 한국과 대만에 대해 이탈사례연구를 수행해 이 두 나라들이 Aspalter의 보수주의 복지체제론에 대한 이탈사례들임을 확인했다. 보수주의 복지체제론의 적용성이 떨어지고있어 그 이론적 전제와 적합성을 재검토할 필요가 있다. 이 연구는 현재의 발전국가는 권위주의체제의 특성을 상실하고 있고 권위주의적 동원메커니즘은 더이상 유효하지 않다는 점을 확인했다. 제도적 복지가 확충됨에 따라 과거의 제한적인 생산적 복지의 비중은 감소하고 있다. 한국과 대만 정부는 결과는 서로 달랐지만 사회보험의 보편성을 확대하려 노력해왔다. 따라서 사회정책이 여전히낮은 수준으로 제공되고 있다고 결론 내리는 것은 과도하다. 그리고 지위균열의특징은 약화되고 있고 연대성의 원리가 강화되고 있다. 현재 한국과 대만에는선거정치가 작동하고 있고 신구 사회적 위험에 대한 대처가 주요 정책의제로등장하고 있는 등 과거와는 다른 새로운 동학이 작용하고 있다. 이 연구에 따라한국과 대만이 멀지 않은 미래에 복지국가로 발전할 것으로 예측할 수 있다.

    The purpose of this study is to critically investigate the applicability of the conservative welfare regime theory on East Asia. The conservative welfare regime theory represents recent discussions on East Asian welfare. Therefore to examine the validity of the conservative welfare regime theory is a core topic in the study on East Asian welfare. This study carried out deviant case studies on Korea and Taiwan and demonstrated that the two nations are deviant cases from Aspalter’s conservative welfare regime theory. We can judge that the applicability of the conservative welfare regime theory has been dismantled partially and theoretical premises and suitability need to be re-examined. This study found that present developmental states have been transformed from the character of authoritarian regime and authoritarian mobilization mechanisms are not been in valid. The relative weight of restricted productive welfare has diminished on account of institutional welfare enlarges. The Korean and Taiwanese governments have consistently made an effort to enlarge the inclusiveness of social insurances though the outcomes are somewhat different one another. Therefore it is excessive to conclude that social policies are still provided at the modest level. And the character of status cleavage has weakened and the principle of solidarity has been strengthened. Now new dynamics operates in Korea and Taiwan because election politics are operated and responsiveness on old and new social risks arises as a major policy agenda. According to this study it can be predicted that Korea and Taiwan would be welfare states in the near future.초록 닫기
    * 발행처 : 사회복지정책실천회
    * 페이지 : 119-153
    * DOI :
    * UCI : 서지정보 닫기
  • 본 연구의 목적은 정신장애인의 지역사회통합을 위한 우선순위 정책을전문가를 통해 파악하여 개선방향을 제시하는 데 있다. 본 연구에서는 총17명의 정신보건전문가를 포함한 당사자 및 가족들이 델파이 패널로 참여하였고 총 4회에 걸쳐서 조사가 이루어졌다. 연구의 주요 결과를 정리하면다음과 같다. 첫째, 정신장애인의 지역사회통합을 위해 가장 시급하게 요청되는 정부의 정책에 대해 델파이 패널들은 맞춤형 주거지원정책의 수립과공공재원의 확보를 가장 중요하게 생각하는 것으로 나타났다. 둘째, 정신장애인의 지역사회통합증진을 위한 지역사회정신보건기관의 사업으로는 회복기반 주거지원사업과 정신장애 인식개선사업 그리고 당사자활동지원 확대 등을 중요하게 생각하는 것으로 나타났다. 이에 따라, 본 연구에서는 정신장애인의 지역사회통합 증진을 위해 필요하다고 판단된 정책 우선순위에따른 정신보건정책의 방향성을 논의하고 제언하였다.

    This study aims to examine whether baby boomer’s homeowenrship influences life satisfaction and the relationship between homeownership and life satisfaction is medicated by social participation. For these analyses, this study used 2,160 baby boomer sample from the 5th data of Korean Longitudinal Study of Ageing(KLoSA). This study used asset effect theory, stakeholder theory, and activity theory as theoretical backgrounds. Statistical methods include descriptive statistics, correlation analyses, and hierarchial mediation test suggested by Baron & Kenny(1986). The mediation test was also examined by Sobel-test. Key findings are as follows: First, we found that homeownership of baby boomers influence their life satisfaction positively. Second, the relationship between homeownership and life satisfaction was significantly mediated by social participation. Based on the empirical findings, this study concludes with several implications for enhancing baby boomer’s life satisfaction.초록 닫기
    * 발행처 : 사회복지정책실천회
    * 페이지 : 5-40
    * DOI :
    * UCI : 서지정보 닫기
  • 본 연구의 목적은 정신장애인의 지역사회통합을 위한 우선순위 정책을전문가를 통해 파악하여 개선방향을 제시하는 데 있다. 본 연구에서는 총17명의 정신보건전문가를 포함한 당사자 및 가족들이 델파이 패널로 참여하였고 총 4회에 걸쳐서 조사가 이루어졌다. 연구의 주요 결과를 정리하면다음과 같다. 첫째, 정신장애인의 지역사회통합을 위해 가장 시급하게 요청되는 정부의 정책에 대해 델파이 패널들은 맞춤형 주거지원정책의 수립과공공재원의 확보를 가장 중요하게 생각하는 것으로 나타났다. 둘째, 정신장애인의 지역사회통합증진을 위한 지역사회정신보건기관의 사업으로는 회복기반 주거지원사업과 정신장애 인식개선사업 그리고 당사자활동지원 확대 등을 중요하게 생각하는 것으로 나타났다. 이에 따라, 본 연구에서는 정신장애인의 지역사회통합 증진을 위해 필요하다고 판단된 정책 우선순위에따른 정신보건정책의 방향성을 논의하고 제언하였다.

    Although family unit has long been a representative unit at social service policy, the singleton will be the most popular unit before long. This study starts at the point that our society is not fully ready to cope with this dramatic change, and we need to hurry to prepare the effective ways to deal with increasing number of singletons. The study first tries to grasp current features of our singletons and then to evaluate current social service policies for them under the criterion of whether current polices are meeting the needs of today’s singletons in our society. Singletons in Korea are segmented into various types in terms of generations, gender, and economic status. Yet, social services for the singleton are still focused on the specific groups such as the old singleton, and providing only the limited content of support such as care services. According to the directions of changes in the characteristics of singletons, existing ways to deal with singletons are not effective. Social service policy entitlement should be universalized and singletons should be regarded as a product of life-cycle process. Everyone would be a potential singleton in the process of their own life-cycle. Also, singletons do not only suffer economic hardships and care deficiency, but also suffer from lack of relationships and emotional isolations. Therefore social service should be expanded into the relational area. Community based social services would be more effective, especially for the singletons, so that collaborative governance should be established among policy agents such as central gov., local gov. and non-public organizations rooted in community.초록 닫기
    * 발행처 : 사회복지정책실천회
    * 페이지 : 41-79
    * DOI :
    * UCI : 서지정보 닫기
    콘텐츠 담당자
    담당자 : 윤지현 / 연락처 : 02-2077-3924 / 이메일 : yunjh1222@ssnkorea.or.kr
    콘텐츠 만족도
TOP